dissabte, 5 de març de 2011

Per afavorir les abelles...

és recomanable plantar diversitat de plantes, de forma que n'hi hagi de florides durant tot l'any. D'acord, segons on visquem això és difícil, però a les zones de clima benigne (amb hiverns mediterranis) hi ha força espècies que floreixen durant l'hivern. Per exemple, el romaní floreix en ple gener i febrer aquí a la Serralada Litoral. Això prou que ho tenen en compte els apicultors.

Cap d'ase (Lavandula stoechas)
A principis de març moltes plantes del nostre jardí ja estan en plena floració. Fa dies que han emergit un munt d'himenòpters del seu repòs hivernal; avui ja he vist diverses espècies d'abelles, abellots i algun sírfid també.
El cap d'ase és la lavanda (espígol) més comú a les brolles del Maresme.

flors de l'aladern (Rhamnus alaternus)

Sàlvia espanyola (Salvia lavandulifolia)


La sàlvia espanyola m'agrada molt, però no és fàcil de trobar. Jo només l'he vist al viver Filippi i al Vergel de las Hadas. Estic pensant de guardar-ne llavors.








 També cal tenir en compte que no totes les flors ofereixen nèctar a les abelles, i sobretot aquelles plantes "de laboratori" amb flors molt exagerades, seran molt vistoses però poc interessants des d'aquest punt de vista. Per exemple, petúnies, ciclamens... de floristeria.
 
Medicago arborea amb Bombus hortorum











Medicago arborea és una lleguminosa arbustiva. Aquesta planta les vaig comprar a Cultidelta, un viver d'Amposta especialitzat en planta autòctona.






 El dent de lleó tapissa els prats amb flors grogues, i les seves fulles són comestibles. Agrada molt als conills. Hom la situa dins la categoria de les "males herbes". 
Prat amb dent de lleó (Taraxacum officinale) crescut espontàniament i Vinca minor "La Grave"

Vista de la rocalla amb florida de Lavandula dentata, la bassa al fons
Rosmarinus officinalis "Sappho"

6 comentaris:

  1. Me ha gustado mucho!
    Tengo un terreno en el monte lleno de plantas silvestres autóctonas (espliego, romero, tomillo, hipérico, etc....). Las floraciones son espectaculares pero aún asi cada vez veo menos abejas!!!!
    Ahora estoy replantando árboles frutales con floraciones escalonadas (de momento cerezos, ciruelos, granados) para atraer y alimentar las abejas.....
    Por supuesto no utilizo productos químicos!!!!!
    Animo a todos para ayudar a las abejas y lo autoctono!!!

    ResponElimina
  2. gracias Sylvia... lo de las abejas creo que es dramático. No sé si se sabe muy bien lo que pasa, creo que son diversos factores: pesticidas, enfermedades... Pobres abejas, sufren el maltrato a que sometemos sus hábitats.
    ¡Qué suerte con tu terreno!
    En este enlace www.abelles.cat/flora.html hay diversas fichas sobre plantas de interés apícola. Y creo que por ahí tengo un artículo sobre la flora y las abejas, publicado por alguna institucion valenciana, por cierto.

    ResponElimina
  3. No anava a escriure però he recordat que pel matí he vist que a un "bonsai" que tinc per fora, -em sembla que albercoc, no sé sí de llavor o esqueix- hi he vist una abella a una de les dues flors que té, que també m'han causat sorpresa que hagi florit.
    Ah, per ajudar les abelles, un drap mullat amb aigua i sucre -feiem a la granja- sobretot en sequera.

    ResponElimina
  4. Sembla mentida la feina que fan les abelles per la natura i lo poc que nosaltres les ajudem. A la meva terrassa creix dent de lleó, jo la deixo però sempre s´acaba assecant, vaig plantar l´heura però a pesar del bon aspecte que té, no la veig créixer, i estic plantant branques de romaní a veure si s´agafen tal com em vas aconsellar. Ah! i crec que estant començant a sortir petits brots dels glans!!
    Bona primavera!

    ResponElimina
  5. la regues, l'heura? potser ara ha estat parada durant l'hivern, a veure si es posa a créixer!
    Ja m'explicaràs si agafen els esqueixos de romaní. Jo vaig agafar-ne un de sajolida de Sierra Morena
    Felicitats pels glans!!

    ResponElimina
  6. Annette, la salvia es muy fácil reproducirla por esquejes semileñosos.

    ResponElimina