divendres, 19 d’abril de 2013

Hi ha menys abelles enguany?

Amb aquests dies de sobtada calor post-pluja ha esclatat la florida primaveral. És tot un espectacle de colors! Hi ajuda la deixadesa que regna pel jardí darrerament, la qual ha facilitat un escampall de plantes per tot arreu. Com per exemple, la rucola en flor s'ha fet forta a l'hort de plantes aromàtiques, dominant un bon tros amb tiges de més d'un metre i mig d'alt.

Florida espectacular de Salvia officinalis


Com cada any, han aparegut les abelles. Apis mellifera, però també abelles solitàries com Antopophora i Xylocopa.  No sé si estic influenciada per les darreres notícies sobre el declivi de les abelles, doncs em sembla que potser n'hi ha menys que altres anys. A més, fa unes setmanes un veí es va dedicar a fumigar un arbre, a lo bèstia, amb un producte bastant tòxic. Vam trucar a l'Ajuntament i tot, doncs l'olor se sentia per tot arreu.

Bé, doncs potser m'ho sembla. Potser encara no han esclatat de debò els insectes. Ja m'hi aniré fixant. De moment, abelles n'hi ha.  Estaria bé saber què opina la gent.
A veure si algú s'anima a dir quelcom!

Romaní, Borratja, Estepa negra, Estepa blanca, Boixac



Rucola, Phacelia, Lavanda (sense flors encara)



12 comentaris:

  1. Jo per ara no n'he vist masses, fins i tot potser no n'he vist cap. Estic a Vilassar de Dalt, no hauria de ser gaire diferent de Cabrils. Però no tinc tantes plantes aromàtiques com tu.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cap ni una? Seria estrany!
      Aquest matí he estat dibuixant pel jardí i he vist algunes abelles, però continuo tenint la sensació de que hi ha menys tràfec que altres anys. A veure com evoluciona la primavera...
      Tens jardí? Perquè no t'animes a plantar més plantes melíferes i bones per a les abelles?

      Elimina
    2. He consultat la teva entrada de plantes melíferes i en tenim algunes, romaní, sàlvia, menta, de dent de lleó en tinc massa, es reprodueix molt! però estan repartides entre l'entrada, una terrassa i el jardí i potser no fan tant efecte com juntes, no sé.
      L'any passat vaig començar un petit hortet, no sé si va bé per les abelles.
      Aprenc molt amb el teu blog, gràcies!

      Elimina
    3. Els horts en sí, contràriament al que pensa la gent, no tenen efectes beneficiosos per a la natura. En tot cas beneficien a l'home, i si són ecològics, encara més.
      Per a la biodiversitat (i les abelles) sempre serà millor un prat silvestre, o un bosc madur, que un hort. Però ens hem d'alimentar, i si volem fer un hort, podem fer que tingui menys impacte si plantem al seu voltant plantes melíferes, si l'adobem amb compost fet a casa, si mirem de no llaurar més del compte, i per suposat, si no el ruixem amb pesticides.

      Elimina
  2. Hola!!! m'agrada molt el teu bloc! Et volia felicitar!! Jo tinc un hort ecològic i intento anar registrant en un bloc tot el què hi faig, i intento compartir coneixements amb tothom qui vulgui. T'escric perquè tinc un dubte i no sé si tu em podries ajudar. Et volia demanar una cosa ja que al meu bloc ningú va respondre a la meva pregunta, a veure si tu em podies donar un cop de mà. Quan se m'ha espigat la rúcola, com s'ha de deixar la planta, per fer llavor? Vull dir, ja la tinc espigada, ja ha sortit la flor, està molt alta, i ara què he de fer: l'arrenco o espero que s'assequi les llavors que surten de les flors? Em podries donar un cop de mà?. Al meu bloc hi tinc fotos penjades que potser si les necessites te'l puc dir, perquè li facis un cop d'ull. Moltíssimes gràcies a l'avançada! I felicitats pel bloc!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, sóc fora de viatge i em va malament escriure des del mobil... La setmana vinent et responc!

      Elimina
    2. Cap problema!!! Quan puguis! Només faltaria!! M'espero a la tornada!

      Elimina
    3. Annette, per quan puguis, et volia dir que he enllaçat el teu bloc a dins d'un post del meu. Si et sembla bé. Si no et semblés bé, ho treuria.
      Si et sembla bé, m'agradaria afegir els teus suggeriments i consells sobre la rúcola espigada, a sota del post del meu bloc. Et semblaria bé? Si hi entres, veuràs que t'he referenciat al següent lloc:
      Mira al text allà on diu A la parcel·la 5..., veuràs una icona com una bombeta, allà hi ha la referència del teu bloc. Però si no et semblés bé, ho trec! Ja em diràs.
      http://catiusques.arrels.org/index.php/diari/75-27-d-abril-de-2013

      Moltíssimes gràcies a l'avançada!
      Bon final de setmana!

      Elimina
    4. Hola Arrels!
      Un cop espigada la rucola, per aconseguir llavors cal esperar a que les flors fructifiquin. Les flors fecundades donen pas al fruit, que és una beina anomenada síliqua, que conté les llavors. S'assembla a la beina dels pèsols o mongetera però més petita.
      Perquè aquestes llavors puguin donar lloc a una nova planta, cal deixar-les madurar completament, o sigui, que la planta "s'assequi". Si tallessis les tiges amb les beines encara verdes, les llavors no haurien madurat i no et servirien per produir noves plantes.
      Evidentment si talles les flors abans de que produeixen les llavors això no serveix per a res, d'una flor mai et sortirà cap planta.
      Un cop la planta s'hagi assecat, talla les tiges amb les siliqües, que seran plenes de llavors.
      Un mètode fàcil per treure les llavors consisteix en sacsejar les tiges damunt d'una tela, veuràs com les llavors van caient, sobretot si fregues una mica les siliqües perquè s'obrin.

      Ja m'explicaràs què tal!

      Cap problema en posar l'enllaç i els consells al teu blog, encantada!

      Una abraçada

      Elimina
    5. Hola Anna!!
      moltíssimes gràcies pel teu comentari!!! M'ha servit de molta ajuda!! Ara ja estic molt més tranquil·la! La mata espigada de rúcola és enorme i no sabia si ho estava fent bé, però ara amb els teus consells ja sabré com fer-ho. Moltes gràcies!!
      Seguim en contacte per la xarxa!
      Si et sembla bé, posaré al meu bloc la teva recomanació.
      Una abraçada!

      Elimina
  3. Hola Anna, vinc a donar-te una bona notícia... Tens un premi per el teu blog, vine a recollir-lo al meu ARBRES : Premio BEST BLOG

    ResponElimina