dilluns, 29 de juliol de 2013

Melmelada de prunes a l'estil de la mare dels Roca

(Variant amb menys sucre)




Enguany hi ha hagut una producció de prunes molt alta, i no podem absorbir-la, ni regalant-ne. Així doncs, m'he vist pràcticament obligada a fer melmelada. Fa anys que no en faig, perquè em sembla una despesa excessiva de temps, energia i sucre; a més, darrerament redueixo les activitats domèstiques al mínim imprescindible. Però els pruners han tret tants fruits que em feia pena no fer-ne.

Els pruners són visitats per gaigs que busquen les prunes madures, i moltes papallones ronden les fruites caigudes pel terra i en fermentació.

Així doncs, passo la recepta que he fet servir, i que m'ha funcionat prou bé. La melmelada ha quedat força bona. La recepta és del llibre "La cuina de la meva mare" dels cuiners germans Roca, però m'he permès substituir part del sucre per concentrat de poma. Crec que així queda millor.



Melmelada de prunes

Pelar i treure els pinyols de les prunes. (Podem deixar algunes de les pells). Pesar les prunes tallades i pelades, i afegir 400g de sucre per cada kg de pruna. (Atenció, aquí he substituït aprox. un terç del sucre per concentrat de poma. Queda menys dolça, i la pectina ajuda a gelificar).
Ho deixem en maceració fins l'endemà.
Ho posem a coure (hi he afegit un tros de poma amb la seva pell) durant uns 40 minuts.  Podem provar la textura posant una mica de melmelada en un plat fred de la nevera.

Per experiència i fracassos previs, encara que ens sembli massa líquida, és millor no deixar concentrar massa la melmelada, acaba esdevenint un caramel infumable.
En aquest cas, he vit que 40-45 minuts és suficient.

Posem la melmelada, encara bullint, en pots de vidre esterilitzats. Els disposem a l'inrevès damunt d'un drap i ja està.

Ara només cal banyar-se en aigua freda (sigui mar, piscina, riu, estany, manguera o dutxa) per treure'ns la calor que haurem agafat durant aquest procés culinari.


3 comentaris:

  1. M'encanta.
    I m'encanta el teu bloc. L'he descobert gràcies a l'enllaç de la teva signatura del socpetit. Em quedaré a navegar una mica més pel teu jardí. Gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies a tu! Disculpa que he trigat una mica a publicar el teu comentari, he estat uns dies de vacances ;-)
      petons

      Elimina